V devátých třídách se v dějepisu blížíme k počátku druhé světové války. Ta, jak víme, úzce souvisí se světovou válkou v pořadí první. Abychom si její události osvěžili v paměti, navštívili jsme Armádní muzeum Praha a absolvovali výukový program Příběh Velké války. Žáci se při něm seznámili s průběhem války z několika perspektiv – československých legionářů, vojáků R-U armády, členů odboje, ale i obyčejných lidí. Skrze skupinovou práci s exponáty, dobovými dokumenty a uměleckými díly v expozici věnované rokům 1914-1918 odhalili, jakým způsobem válka proměnila životy jednotlivých aktérů. Program byl velice náročný, ale žáci ho zvládli velmi dobře.
Teď už nám nic nebrání v tom, začít učivo nové. Ale jak vyprávět o druhé světové válce? Stačí klást důraz na fakta, data nebo klíčová politická rozhodnutí a události? Je dobré nahlížet na válku i jinak. Začínat od tzv. malých dějin, dějin běžných lidí, kterých se válka dotkla, vyprávět příběhy, mluvit o tom, co znamená válečný konflikt pro obyčejné lidi a vysvětlovat, před jaká rozhodování je často staví. Dnes je správným trendem aktivní učení – vtáhnutí žáka do děje. Tak se připravte, vypravování začíná.
Eva Sázavská, učitelka dějepisu